De nieuwe tentoonstelling rond Andy Warhol opende op 2 oktober in La Boverie, Luik. Op 27 oktober houdt Davidsfonds Academie een dagevenement rond de populaire Amerikaanse kunstenaar en de expo, waar je niet enkel met Warhol zal kennismaken… Nieuwe docente en kunsthistorica dr. Johanna Kint zal tijdens het dagevenement een levendig portret schetsen van de naoorlogse Amerikaanse geschiedenis door de ogen van Andy Warhol. Wij interviewden haar zodat je haar alvast beter leert kennen.

Je gaf les aan LUCA School of Arts in Brussel en geeft nog steeds les aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Je bent duidelijk gepassioneerd door lesgeven, hoe komt dat?

In mijn jeugd had ik bevlogen leerkrachten die gepassioneerd over hun expertise vertelden. Die expertise ging telkens weer over kunst of stond ermee in relatie. Toen ik aan de KU Leuven Kunstwetenschappen studeerde, heb ik het geluk gehad om met uitzonderlijke mensen kennis te maken. Prof dr. Strubbe en zijn lessen over iconografie, bijvoorbeeld. Dat was ‘savoureren’, genieten van elk detail. Ook Geert Bekaert, naast de fenomenoloog Jos Mertens, heeft een sterke stempel gedrukt door zijn persoonlijke, eigengereide aanpak en thematiek.

Je doctoraatsonderzoek in 2001 handelde over Expo 58 en het humanistisch modernisme. Verder heb je ook twee boeken geschreven over Expo 58. Kan je ons daar iets meer over vertellen?

Ik heb dat onderzoek gedaan als pionier, lang voordat de interesse voor die eerste naoorlogse wereldtentoonstelling, haar boodschap en haar vormgeving bij het Vlaamse publiek gemeengoed werd. Het archief dat ik toen uitvoerig heb geraadpleegd bevond zich in een koud, kil depot in een zijstraat aan het Brussels Zuidstation, vergeven van stof. Ik was er moederziel alleen en was erg begaan met het systeem van catalogiseren dat ik zou hanteren voor mijn onderzoek. 

Je interessegebied ligt niet enkel bij Expo 58, maar ook bij pure kunstgeschiedenis. Heb je een favoriet museum dat je altijd graag bezoekt?

Ik ben dol op het Prado in Madrid of de Frick Collection in New York. Thyssen-Bornemisza, eveneens in Madrid, is van een ongelooflijke kwaliteit en schoonheid. Hetzelfde geldt voor de National Gallery in Londen. Ach, teveel om op te sommen want ik ga heel graag naar musea. Ook bij ons, in Brussel, Gent, Antwerpen, Bergen, Luik, noem maar op. Het voelt altijd aan als een fijn weerzien.

“Net zoals wanneer je iemand leert kennen en naar zijn/haar gezicht, ogen, mond, lippen, handen, bewegingen, gestes, looks kijkt,
zo ook kijk je naar een werk.”

Hoe zorgt een kunstwerk voor menselijke interactie en hoe belangrijk is menselijke interactie bij kunst?

Voor mij is dit een essentieel gegeven. Net zoals wanneer je iemand leert kennen en naar zijn/haar gezicht, ogen, mond, lippen, handen, bewegingen, gestes, looks kijkt, zo ook kijk je naar een werk. Je ondergaat het met al je zintuigen. Zoals Kandinsky zegt: “Als een goed bespeelde, fijnbesnaarde viool vang je trillingen op. Hoe meer je fijnbesnaard bent, hoe meer trillingen je opvangt.” Kunst roept bij mij dan ook het ganse spectrum van gevoelens op.

Je bent de nieuwe docente bij ons dagevenement over Andy Warhol.  Waar komt je interesse voor hem vandaan?

Ofschoon ik het Warhol museum in Pittsburgh heb bezocht, heb ik Warhol écht leren kennen in Leuven. Het Stuk organiseerde destijds avondvullende programma’s over de experimentele films van Warhol, zoals Cinema ZED dat dit jaar in volle coronatijd deed over Tarkovsky. Dat was voor mij een eye-opener.

“Een kunstwerk zegt evenveel als een mensengezicht.”

Kan je al een kleine tip van de sluier oplichten wat de mensen tijdens het dagevenement in Luik te wachten zal staan?

Tijdens het dagevenement zullen de deelnemers, naast een meer verkennende voordracht, nadien letterlijk duiken in het werk van de kunstenaar en dit via de tentoonstelling mét ervaren gids. Deze formule die Davidsfonds Academie steevast toepast, is de ideale manier om een kunstenaar grondig te leren kennen en van hem/haar te leren houden. Ik toets mijn onderzoek naar de kunstenaar steeds met een bezoek aan de tentoonstelling. Dat doe ik ook voor mijn voordracht over Andy Warhol. Meer ga ik je nog niet verklappen, dat zal je ontdekken tijdens mijn lezing op 27 oktober.

Wil je nog afsluiten met een wijsheid?

Punk kunstenares Laurie Anderson heeft destijds een schitterende documentaire gemaakt, getiteld “The Human Face”.  In deze lijn wil ik dit bericht afronden: een kunstwerk zegt evenveel als een mensengezicht.

Ontmoet dr. Johanna Kint in real time en in coronaveilige omstandigheden, tijdens het dagevenement van Davidsfonds Academie op 27 oktober in Luik. Inschrijven is nog steeds mogelijk op https://www.davidsfonds.be/academie/course/detail.phtml?id=1965 of
telefonisch via 016 31 06 70.   

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s